Gelmiş Geçmiş En Âlâ 10 Cross Motor Modeli


Adrenalin tutkunlarına hitap eden pek çok farklı extrem spor karşılaşması var. Lakin hiçbiri 1950’li yıllarda Avrupa’da, 1970’li yıllarda ise Amerika Birleşik Devletleri’nde başlayan Motocross yarışları üzere doğayı, mühendisliği ve teknolojiyi bir ortaya getirmiyor. Şoför de elbette çok kıymetli lakin güçlü bir cross motor olmadan en yeterli şoför bile daha parkurun yarısına gelmeden bol bol toprak yutmuş olacaktır.

Dirt Bike Magazine, gelmiş geçmiş en güzel cross motor modellerini seçti. Seçim kriterleri ise 4 temel başlıktan oluşuyordu; hakimiyet, uzun ömür, güvenlik ve Motocross dünyasındaki değeri. Kriterleri bu kadar sıkı tuttukları için elbette listeye sadece 10 tane model dahil olabildi fakat bu sayede emin oluyoruz ki listedeki tüm cross motor modelleri sahiden Motocross dünyasının en güçlü motorları ve birer efsane olmayı hak ediyorlar.

En âlâ cross motor modelleri:

  • Honda CRF450R
  • Honda CR125M
  • Maico 490 Mega 2
  • Suzuki RM125
  • Kawasaki KX450F
  • Yamaha YZ360
  • Honda CR250R
  • Yamaha YZ250
  • Honda CR480R
  • KTM 350SX-F

MX dünyasının vazgeçilmezi: KTM 350SX-F

  • Yıl: 2016
  • Hakimiyet: 2/5
  • Uzun ömür: 3/5
  • Güvenlik: 5/5
  • Kıymet: 3/5

KTM 350SX-F, şampiyonların motoru değil lakin Motocross şoförlerinin vazgeçilmezi. 60 beygir gücü nedeniyle Husqvarna FC350 birebir kategoride bedellendiriliyor. Dört vakitli motoru epey sağlam lakin başarısı sadece Avrupa ile sonlu. 350 cc motorlar ortasında birincilerden olduğu için listede değerli bir yere sahip. Lakin Ryan Dungey ve Tony Cairoli üzere şampiyonların altında görmek mümkün olmadı.

En düzgün geçiş periyodu cross motor modeli: Honda CR480R

  • Yıl: 1983
  • Hakimiyet: 3/5
  • Uzun ömür: 1/5
  • Güvenlik: 4/5
  • Ehemmiyet: 4/5

Honda CR480R, iki vakitli motorlar için bir geçiş periyodu modeli olarak kabul ediliyor. 1980’li yıllardaki modeller ortasında kampanalı fren sistemi sayesinde bir kick-start modeli olarak öne çıkıyor. Sırf 1983 yılında kullanıldı. Güçlü bir modeldi lakin başarısı sadece Japonya ile hudutlu kaldı. Yorumcular, Honda’nın yanlışsız bir ideoloji ile bu modeli ürettiğini lakin daha sonra bu fikirden saptıklarını söylüyorlar.

Lokal bir efsane: Yamaha YZ250

  • Yıl: 2007
  • Hakimiyet: 3/5
  • Uzun ömür: 5/5
  • Güvenlik: 5/5
  • Kıymet: 3/5

Motor ve şasi teknolojisi 2005 yılından geliyor olsa da bu model, iki vakitli motorlar ortasında mahallî bir efsanedir. Zira Japon üreticiler, bir müddet sonra iki vakitli motor sınıfından çekildiler. 11 yıl boyunca üretilmiş olması, hem Japonya hem de İtalya’da değerli muvaffakiyetler elde etmesi, ölümsüz üzere görünen gövde yapısı ve 250 cc modeller ortasında eşsiz olması ile dikkat çekiyor.

Motocross tutkusunu aşılayan model: Honda CR250R

  • Yıl: 1986
  • Hakimiyet: 5/5
  • Uzun ömür: 3/5
  • Güvenlik: 4/5
  • Kıymet: 3/5

1986 yılı, Honda için kusursuz bir periyottu. Günlük kullanım için ya da spor gayeli üretilen tüm modeller kapışılıyordu. 250 cc güce sahip Honda CR250R modeli gelişmiş bir güç valfine, ön disk frenine ve kartuş çatalına sahipti. Bir sonraki yıl art fren diski eklenerek modeli daha da geliştirildi lakin o vakte kadar başka markalar bu modeli geçmişti. Honda CR250R vaktinin en güzel motoru olmakta birlikte pek çok şahsa de Motocross tutkusunu aşılamıştır. Şanssız yanı ise o devir öteki üreticilerin geliştirme konusunda gaza basmış olmalarıydı.

Gerçek bir klasik: Yamaha YZ360

  • Yıl: 1974
  • Hakimiyet: 5/5
  • Uzun ömür: 1/5
  • Güvenlik: 3/5
  • Değer: 4/5

Motocross tarihinin klasikleri ortasında yerini alan Yamaha YZ360, maalesef çok az üretildi ve bu nedenle yaklaşık 2 yıl içinde tarih oldu gitti. Yakıt deposunun yapıldığı naylon karışımlı alaşım hala bir sanat yapıtı olarak görülüyor. Motocross dünyasına motor nasıl yapılır öğreten model, açık orta bugüne kadar Japonya’da yapılmış en yeterli MX motosikleti olarak kabul ediliyor. Son derece hafif bir kasaya sahip olmasına karşın nasıl bu kadar sağlam olduğu ise hala gizemini koruyor.

Vakitsiz bir cross motor modeli: Kawasaki KX450F

  • Yıl: 2009
  • Hakimiyet: 3/5
  • Uzun ömür: 5/5
  • Güvenlik: 3/5
  • Kıymet: 2/5

Japon üreticiler yakıt enjeksiyonu ile uğraşırken Kawasaki bir adım öne çıktı ve buyrun gerçek MX motoru diyerek Kawasaki KX450F modelini tanıttı. Bu o denli bir model ki hurda yığınlarının ortasında bulsanız ve biraz bakım yapsanız performansından hiçbir şey kaybetmemiş olarak kullanabilirsiniz. Kawasaki her vakit bir halde dorukta kalmayı başarıyor ve bu modeldeki piston meselelerini kısa müddette çözmesiyle de bunu kanıtlıyor.

MX dünyası sıvı soğutma ile tanışıyor: Suzuki RM125

  • Yıl: 1981
  • Hakimiyet: 5/5
  • Uzun ömür: 2/5
  • Güvenlik: 4/5
  • Kıymet: 3/5

Sıvı soğutmalı motorları hepimiz biliyoruz değil mi? İşte MX dünyasındaki atası Suzuki RM125 ile tanışın. Suzuki’nin attığı bu atım gerçek manada bir ihtilal yarattı. Full-Floater art amortisörü, o güne kadar görülmüş en güçlü süspansiyon sistemini sağladı. Birkaç küçük sorunu olsa da o devir bir efsaneye dönüştü fakat ömrü epeyce kısa sürdü. MX dünyası böyledir, herkese süspansiyon nedir öğretirsiniz lakin gerinizde gelenler sizi geçiverir.

Bugün bile sınıfının en uygunu: Maico 490 Mega 2

  • Yıl: 1981
  • Hakimiyet: 5/5
  • Uzun ömür: 3/5
  • Güvenlik: 4/5
  • Değer: 3/5

1970’li yıllarda ürettiği modeller ise tüm piyasaya damgasını vuran Maico markası, 1980’li yıllara da Maico 490 Mega 2 ile süratli bir giriş yaptı. Bugün bile sınıfının en düzgünü olan model, maalesef sonun başlangıcı oldu. MX dünyasına damgasını vurdu ve 500 cc modellerin sonuncu tanınan modeli oldu. Motor gücünü kaldırabilmesi için sonraki yıl eklenen ağır çerçeve yüzünden eski havası uçtu gitti. Honda ve Yamaha’nın birebir devirde gelişmiş motorlar sunmalarının çöküşteki hissesini da unutmamak gerekiyor.

Süratli, sağlam ve ucuz: Honda CR125M

  • Yıl: 1974
  • Hakimiyet: 5/5
  • Uzun ömür: 1/5
  • Güvenlik: 5/5
  • Kıymet: 5/5

Honda CR125M süratliydi, güvenilirdi, ucuzdu ve akıl almayacak kadar çok sayıda üretilmişti. O denli ki Amerika Birleşik Devletleri’nde Motocross yarışlarının başlamasını ve başka üreticilerin 125 cc modellere yük vermesini sağladı. Honda CR125M muvaffakiyetleri saymakla bitmez hatta bu model olmasa MX, bugün bildiğimiz halini almazdı. Lakin o da ‘yarışın’ kurbanı oldu ve gerisinden gelen yepisyeni ve daha güçlü modellerin ortasında kısa müddette yok oldu gitti.

21. yüzyıl MX dünyasını şekillendiren cross motor: Honda CRF450R

  • Yıl: 2008
  • Hakimiyet: 5/5
  • Uzun ömür: 5/5
  • Güvenlik: 5/5
  • Kıymet: 5/5

Honda CRF450R, Honda tarafından en çok üretilen ve en çok satılan cross motor modelidir. O güne kadar görülmüş en güçlü 450 cc sınıfı motordu. Model sırf periyodu için değil, tarihteki en güçlü ve inançlı motorlardan bir adedidir. Bugün bile her yerde karşınıza çıkabilecek olan Honda CRF450R modeli, 21. yüzyılda MX dünyasını şekillendirmiştir.

Adrenalinin bir olsun dinmediği Motocross yarışları tarihinde bir efsaneye dönüşmüş olan en uygun cross motor modellerini listeledik ve modellerin nasıl bir efsaneye dönüştüklerinden bahsettik. Motocross dünyasında teknoloji konuşur. Bu nedenle gerçek bir efsaneye dönüşmek de bir o kadar zordur.

Previous Internet Explorer'ın Mevt Tarihi Açıklandı: 15 Haziran 2022
Next Bir Oyuncu GTA 5'i Hiç Hasar Almadan Tamamladı

No Comment

Bir Cevap Yazın