İmamoğlu’ndan ‘İBB metro sınırını durdurdu’ savlarına karşılık: Hükûmetten onay çıktığında, kredi bulunduğunda başlayacak


İstanbul Büyükşehir Belediye Lideri Ekrem İmamoğlu, “İBB, metro çizgisini durdurdu” savlarıyla gündeme gelen Yenidoğan-Cumhuriyet-Emek metro sınırı ile ilgili açıklamalarda bulundu.

İmamoğlu, çizginin iptal edilmediğini belirterek, “Onayı verilmediği için merkezi hükümet tarafından süreç yürümedi. Biz, Çekmeköy-Sultanbeyli’ye bulduğumuz krediyi de buraya harcayamıyoruz. Bu türlü bir kural yok. Yani buraya kredi buldunuz, burayı buraya harcayın; onu yapamıyorsunuz. Onay olmadığı için, yurt dışından kredi de bulamıyorsunuz ve alamıyorsunuz. O bakımdan bu süreç işlemedi” dedi.

Ekrem İmamoğlu, imali devam eden Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli metro çizgisinin Sancaktepe Kent Hastanesi İstasyonu şantiyesinde incelemelerde bulundu.

İnceleme seyahatinin ana gündem hususu, Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli Metro çizgisini kesen Yenidoğan-Cumhuriyet-Emek metro sınırındaki çalışmaların durdurulması oldu. İmamoğlu, kendisine eşlik eden İBB Raylı Sistemler Daire Lideri Pelin Alpkökin tarafından mevzuyla ilgili bilgilendirildi. Alpkökin, “İBB, metro sınırını durdurdu” savına ait şu bilgileri paylaştı:

“Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli metro çizgisi (ana hat) ve Yenidoğan-Cumhuriyet-Emek Metro sınırı, 2017’de bir paket olarak ihale edilmiş. Sonra da 29 Aralık 2017’de imalatlar durdurulmuş. Ana çizgideki ilerleme yüzdesi yaklaşık yüzde 4’teyken, öbür hatta yaklaşık 2’deyken çizgiler durdurulmuş. Birkaç tane -aslında inşaat bile değil- tünele erişim şaftları açılmış. Ana sınır, yatırım programında; münasebetiyle burası için kredi kullanabiliyoruz. Lakin başka sınırımız için 2 defa, 2017 ve 2019 yılında, Ulaştırma Bakanlığı’na onay için başvurulmuş. Ulaştırma Bakanlığı da buranın talebinin, metro talebi için kâfi olmadığından ötürü, bunu onaylamamış. Onaylamadığı için de Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı Yatırım Programı’na alınamamış. Alınamadığı için de ana çizgi için bulduğumuz krediyi buraya kullanamıyoruz. Hasebiyle, bu onaylanıp yine kredi için bir çalışma yapıp, krediyi bulduktan sonra tekrar başlayabiliriz. Zira, burası için bulduğumuz krediyi, buraya kullanamıyoruz. Bunun, bugünkü bedelle yaklaşık kıymeti, 2.1-2.2 milyar TL üzere bir bedel. Biz de bir evvelki idare de onay için başvurmuş; ikisi de reddedilmiş. Münasebetleri şöyle; buraya çok teknik olarak bakıyorlar. 1 saatte, bir kesitten geçecek yolcu sayısı, aşikâr bir ölçünün üzerindeyse, ‘Buraya metro yapılsın’ diyorlar. Ne yazık ki, seyahat talepleri bunun altında çıkıyor bu hatta.”

‘Onay çıkmayınca, bizim buraya kredi alma bahtımız yok’

Alpkökin’in akabinde değerlendirmelerde bulunan İmamoğlu, “Biz, bu bahislerde daima şeffaf ve paylaşımcı olmaya çalıştık” diyerek, şunları söyledi:

“Bu bahislerdeki zorlukları hem Çekmeköy Belediyesi hem Sancaktepe Belediyesi ile toplantılarda paylaştık. O toplantılarda, bu işin ıstıraplarını lisana getirirken, tıpkı vakit da katkı talep ettik. Dedik ki; ‘Bakın, bunların kredilenmesi, bir yatırım onayının çıkması, akabinde kredilendirme sürecine katkılarımız, bizim seyahatimize sürat verecektir.’ Günün sonunda yapılan süreç de şu var: Biz, Çekmeköy- Sultanbeyli sınırının, Taşbeyli-Yenidoğan’a giden kolunun dışındaki kısmına kredi bulduk. Zira, buranın yatırım onayı vardı. Yenidoğan ve Taşdelenlilere seslenelim ki; Sarıgazi’den başlayan bu çizginin, yatırım planına alınmasıyla ilgili hükümetin vereceği karar hem 2017’de reddedilmiş hem 2019’da reddedilmiş. Yani iki kere reddedilmiş. Bizim talep etmemize karşın bir daha reddedilmiş. Münasebetiyle, bu onay çıkmayınca, bizim buraya kredi alma bahtımız yok.”

‘Kredi bulduğumuz 10 metro çizgisinde çalışmalar sürüyor’

Kredi buldukları 10 metro çizgisinde süratli çalışmalarını sürdürdüklerini vurgulayan İmamoğlu şu sözleri kullandı:

“Bugün 4 milyar liranın üzerinde öz kaynağımızdan, metroların imalatına para ayırıyoruz. Ancak 10 adedine ayırıyoruz. Kimine KDV’sini kimine eksik kalan kısmını ödüyoruz. Direkt öz kaynaktan harcadığımız füniküler sınırlarımız da var. Lakin burası, bugünkü parayla yaklaşık 2.2 milyar lira. Yani 2.2 katrilyon lira. Bizim totalde ayırdığımız öz kaynağın yarısını buraya ayırmamız gerekiyor ki, burasını yapabilelim. Bizim şu anki bütçemizin bu türlü bir gücü yok. Fakat borçlandığımız takdirde yapabiliriz. Münasebetiyle biz, Emek Hastanesi’nden başlayan; Sarıgazi, Taşdelen, Yenidoğan çizgisi ile ilgili süreci iptal etmiş değiliz. Buranın bir projesi vardır; iptal edilmemiştir. Lakin dediğim üzere; onayı verilmediği için merkezi hükümet tarafından süreç yürümedi. Biz, Çekmeköy-Sultanbeyli’ye bulduğumuz krediyi de buraya harcayamıyoruz. Bu türlü bir kural yok. Yani buraya kredi buldunuz, burayı buraya harcayın; onu yapamıyorsunuz. Onay olmadığı için, yurt dışından kredi de bulamıyorsunuz ve alamıyorsunuz. O bakımdan bu süreç işlemedi.” 

İmamoğlu, Yenidoğan-Cumhuriyet-Emek metro çizgisindeki doldurma süreçleri için de şu bilgileri verdi:

  • “Deprem açısından oraların etraf ile ilgili oluşturduğu risk açısından burayı doldurmamız lazım. Dolduğumuz yerleri, yarın kredi bulduğumuzda açmamız 1 ay. Bizim proje onay gayretlerimiz devam edecek. Kredi bulma eforlarımız devam edecek; birebir öteki yerlerdeki üzere. Bulduğumuz anda, açmamız 1 ay. Onun için, yani bugün feryat figan bağıranlar, siyasetin en çirkinini yapıyorlar. Bir de kendini ispat etmek isteyenler var; siyaseten seçilmiş arkadaşlar. Onlara da kederle bakıyorum. Keşke bizi arasalar, bilgi alsalar. Yani biz, telefonun ucundayız her mevzuda. Gelsinler bizden sunum istesinler ya da arkadaşlara gitsinler sunum versinler; lakin öğrenmek isteyene. Ona yapacak bir şey yok.”
  • “Arkadaşlarım, şu an inşaatı devam eden Göztepe-Ümraniye çizgisini ve Bostancı-Dudullu sınırımızda kesen bir kol haline getirip, o çizgisi daha verimli hale getirmeye çalışıyorlar. Buraları; bütüncül, İstanbul’u doğu-batı ekseninde kesen bir hatta dönüştürüp, daha kolay onay ve daha kolay kredi bulabilme uğraşı içerisine giriyoruz. Yalnızca Sultanbeyli-Çekmeköy sınırıyla değil, birebir vakitte başka kesen sınırları da birbirlerine bağlayan, daha verimli bir çizgiyle proje çalışmalarını arkadaşlarım sürdürüyor. O bakımdan bizim niyetimiz nettir. Tekrar ediyorum: Bu çizgisi iptal etmedik. Fakat şu anda yapamadığımız için, etrafa tesiri açısından durdurmak zorundaydık. İstanbullular ve oradaki vatandaşlarımız merak etmesinler. Yanlışsız karar verdik, onların hayatlarını riske atmamak ismine. Ancak yarınlarda para bulduk, kaynak bulduk, -tabii evvel hükümetin onayı gerekiyor- çabucak başlarız. 1 aya da oraları açarız; sıkıntı etmesinler.”

 

Previous Birtakım Şahısların Neden COVID-19'dan Hastalanmadığı Anlaşıldı
Next Rezidanstan düştüğü tez edilen 17 yaşındaki Ebru Fazilet davasında savcı, sanık Serdar Taş'ın beraatini istedi

No Comment

Bir Cevap Yazın